مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای استان کرمانشاه:
احیای جایگاه والای فرهنگ کار در ایجاد زمینه های اشتغال اثرگذار است
مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای استان کرمانشاه با تاکید بر لزوم نهادینه شدن فرهنگ مهارت آموزی در کشور گفت: احیای جایگاه و ارزش والای فرهنگ غنی کار در ایجاد زمینه های اشتغال اثرگذار خواهد بود.

مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای استان کرمانشاه با تاکید بر لزوم نهادینه شدن فرهنگ مهارت آموزی در کشور گفت: احیای جایگاه و ارزش والای فرهنگ غنی کار در ایجاد زمینه های اشتغال اثرگذار خواهد بود.
داودناصری امید درجلسه شورای مهارت شهرستان جوانرود افزایش میل به مدرکگرایی و کمبود مهارت را مشکل امروز جامعه دانست و گفت: دانشجویان در صورت مهارت آموزی، دغدغه کمتری برای یافتن شغل مناسب در بازار کار خواهند داشت.
وی با بیان این مطلب که توسعه روزافزون دانشگاهها و رقابت بر سر مدرک امروز یکی از مشکلات کاهش فرصتهای شغلی بین جوانان است گفت: گسترش و تشویق فرهنگ مدرکگرایی به تدریج میل به مهارت آموزی را در بین جوانان کاهش داده است.
ناصری امید تصریح کرد: اکنون بسیاری از بیکاران تحصیل کرده ،اشخاصی هستند که بدلیل نداشتن مهارت و تخصص در بازار کار جایگاهی ندارند.
مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای استان کرمانشاه اظهارداشت: هرچند در دنیای امروز، داشتن مدارک علمی و دانشگاهی یک نیاز است، اما کسب مهارتهای لازم و به روز و تخصص در زمینه حرفه مورد نظر چیزی نیست که بشود آن را نادیده گرفت.
وی بیان داشت: اگر جامعه در مسیر شایسته سالاری و مدرک زدایی قرار بگیرد و به جای مدرک تحصیلی، خود واقعی افراد و مهارت و تخصص آنان و به جای ظاهر، محتوای واقعیتها اهمیت و اولویت پیدا کند، درنهایت جامعه مدرکگرا به سمت ایجاد جامعه بهینه با افراد متخصص حرکت میکند.
ناصری امید با تاکید بر این مطلب که افزایش تقویت توانمندسازی نیروی کار در کشور بدون توانمندسازی دانشجویان و دانش آموختگان میسر نخواهد شد گفت: باید توجه ویژه ای به این امر داشته باشیم.
مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای استان کرمانشاه گفت: لازم است دانشگاه ها در زمینه توانمندسازی دانش آموختگان و دانشجویان برای ورود به بازار کار همکاری کنند زیرا تقویت اشتغال زایی بدون توانمندسازیِ آنها در این زمینه میسر نمی شود.
وی با بیان اینکه قرار نیست تمام جمعیت جوان کشور پس از تحصیلات متوسطه، روی به تحصیلات دانشگاهی بیاورند گفت: امروز جوانان باید مهارتهای مورد نیاز بازار کار را بیآموزند چرا که نیاز جامعه است.
ناصری امید، با تاکید بر اینکه بسیاری از مشاغل کشور امروز از کمبود نیروی ماهر رنج میبرند گفت: اگر نیروی کار ماهر متناسب با این مشاغل تربیت نشود، ساختار نظام شغلی کشور به هم میخورد.
وی با بیان اینکه اشتغال جوانان از اولویتهای دولت دوازدهم است گفت: در این زمینه سه طرح سند اشتغال فراگیر، مهارت آموزی در محیط کار واقعی و کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی در حال اجرا است.
مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای استان کرمانشاه با اشاره به هدف کلی طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی گفت: طبیعتا بسیاری از افراد به رغم اینکه به سن قانونی کار (۱۵ سال) میرسند اما بازار کار به دلیل کمبود تجربه، تمایلی به جذب این افراد ندارد.
ناصری امید ادامه داد: ضمن اینکه افراد از یک سنی باید در جهت مهارتهای مورد نیاز بازار کار هدایت داده شوند بنابراین بر اساس این طرح، مهارت و شایستگیهای مورد نیاز در چارچوب استانداردهای آموزشی سازمان فنی و حرفهای همزمان با فرآیند تولید محصول و ارائه خدمت از مربی به مهارتآموز منتقل میشود.
وی درباره جامعه هدف طرح «مهارت آموزی در محیط کار واقعی» و تفاوت آن با طرح «کارورزی» نیز گفت: طرح کارورزی ویژه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار است که دانش آموختگان مشول این طرح در یک دوره حدود ۶ ماهه در بنگاههای تولید و اقتصادی در قالب کارورز با محیط کار و مهارتهای مورد نیاز آشنا میشوند، اما در طرح مهارتآموزی در محیط کار واقعی تمرکز بر آموزش مهارتهای فنی به مهارتآموزان آماده به کار در سنین پایین تر است که این مهارتها میتواند در حوزههایی مانند جوشکاری، نقاشی و غیره باشند.
مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای استان کرمانشاه با بیان اینکه مشوق هایی برای واحدهای تولیدی پیش بینی شده است، افزود: پوشش مسئولیت مدنی و معافیت های حق بیمه کارفرمایان در طرح مشوق های بیمه ای جزو حمایتهای پیش بینی شده است.
ناصری امید در ادامه از رئیس اداره صنعت و معدن شهرستان جوانرود خواست با اتحادیه ها رایزنی های لازم صورت گیرد که بتوانند از این مشوق ها بهره مند شوند.
وی با تاکید بر لزوم بستر سازی در راستای ایجاد اشتغال های خرد گفت: با توجه به اینکه اشتغال های کوچک و خرد می تواند مشکل ما را در زمینه اشتغال کاهش دهد، بنابراین باید به گونه ای اقدام شود تا در این زمینه با جهش خوبی روبرو شویم.
ناصری امید گفت: در سال گذشته 9میلیون و 200 هزار نفرساعت آموزش در مراکز دولتی و خصوصی ارائه شده که از این رقم 4میلیون و 200 هزارنفرساعت آموزش در آموزشگاه های فنی وحرفه ای آزاد صورت گرفته است
وی از آموزشگاه های فنی وحرفه ای آزاد به عنوان بازوان توانمند سازمان یاد کرد و گفت: در بخش اصل 44 قانون اساسی در خصوص کاهش تصدیگری دولت و تقویت بخش های مختلف نظام اقتصادی کشور، سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور موفق عمل کرده است.
نظر دهید