شعار سال
جمعه 05 اردیبهشت 1404
  • 1394/12/05 - 19:00
  • - تعداد بازدید: 659
  • - تعداد بازدیدکننده: 81
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور مطرح کرد:

تعامل با صاحبان مشاغل برای ارائه آموزش‌های مهارتی در جامعه

معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور تعامل با صاحبان مشاغل را مورد تأکید قرار داد و گفت: برای ارائه مهارت‌های آموزشی و تربیت نیروی انسانی باید نیاز بازار را از صاحبان مشاغل جویا شویم.


 معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور تعامل با صاحبان مشاغل را مورد تأکید قرار داد و گفت: برای ارائه مهارت‌های آموزشی و تربیت نیروی انسانی باید نیاز بازار را از صاحبان مشاغل جویا شویم.


سیدعلی موسوی پیش از ظهر امروز در یازدهمین جلسه شورای مهارت استان کرمانشاه که با حضور معاون استاندار و مدیران کل دستگاه ها و ادارات عضو شورای مهارت در محل استانداری برگزارشد، اظهار کرد: سطوح مهارت در کشورهای پیشرفته جهان تعریف شده است و بر اساس این تعریف برنامه‌ریزی برای ایجاد اشتغال و مهارت‌آموزی انجام می‌گیرد.


وی توانمندسازی و نهادینه کردن مهارت آموزی را از مهمترین اهداف سازمان فنی و حرفه ای در کشور دانست و گفت: اگر مهارت ورزی و توانمندی در کار در میان جوانان نهادینه شود و خروجی آن اشتغالزایی و کاهش بیکاری در کشور باشد آنگاه می‌توان ادعا کرد که موفق عمل کردیم.


موسوی تغییر نگرش از آموزش محوری به کارآفرینی را مهمترین راهکار برای ایجاد اشتغال در جامعه عنوان کرد و گفت: تمرکز بر دانسته‌ها و معلومات بدون مهارت و توانمندی ما را به جایی نمی‌رساند و باید از این شیوه آموزشی در جهت مهارت ورزی تغییر مسیر دهیم.


این مسئول سفارش محوری و تقاضا محوری در عرصه اشتغال را راهکاری موثر برای کاهش بیکاری دانست و گفت: باید تقاضا برای مهارت ورزی در میان جوانان بالا رود و در این میان برنامه ریزی‌ها باید حول محور توانمندسازی جوانان و بها دادن به بخش خصوصی باشد.


معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: برای مهارت آموزی باید به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های هر منطقه و هر استان توجه و بر این اساس برنامه ریزی شود.


سید علی موسوی اظهار داشت: امروز بخش خصوصی مهمترین حوزه برای توسعه کارآفرینی و مهارت آموزی محسوب می‌شود و توجه به این بخش ما را از بسیاری از مشکلات و معضلات بیکاری در کشور رها می کند.


وی ارائه آموزش‌های مهارتی با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های هر منطقه را مورد تاکید قرار داد و گفت: در استان کرمانشاه باید بسترها و پتانسیل‌ها در بخش‌های مختلف شناسایی و بر این اساس آموزش‌های مهارتی به جوانان ارائه شود.


این مسئول توجه به بازار کار کشورهای همسایه را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید با بازار این کشورها تعامل داشته باشیم و این موضوع فراموش نشود؛ چراکه تعامل با بازارهای مذکور برای ما اهمیت بسیاری دارد.


موسوی با تصریح بر اینکه در کشورهای توسعه‌یافته دانشجویان را به سمت مهارت‌های نرم و کاربردی سوق می‌دهند، بیان داشت: در کشور ما وضعیت به شکل دیگری است و تجهیزات و فضای موردنظر مورد توجه قرار نمی‌گیرد که این موجب به وجود آمدن ایراداتی در بازار کار و سطح مهارت افراد می‌شود.


وی تدریس رشته‌های موردنیاز بازار کار را در مراکز آموزش عالی مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: باید رشته‌هایی در دانشگاه‌ها یاد داده شود که کاربردی و مورداستفاده بازار باشد.


این مسئول تعامل با صاحبان مشاغل را مورد تأکید قرار داد و گفت: دانشگاه یک سیستم ارائه حرفه تعریف می‌کند و این فراتر از شغل است و ما باید بخش خصوصی را به‌هیچ‌وجه رقیب دولت ندانیم، چنانچه تعامل با بخش خصوصی یاریگر دولت است.


معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در جلسه شورای مهارت استان کرمانشاه ، با بیان اینکه استانداردهای آموزشی باید توسط بخش خصوصی نوشته شوند گفت: نباید برای حل معضل اشتغال دنبال راهکارهای پیچیده رفت.


وی سفارش محوری و تقاضامحوری را راهکاری اثرگذار برای حل معضل اشتغال عنوان کرد و گفت: در آموزش مهارت‌های فنی‌و ‌حرفه ای باید هوشیار بود و بگونه‌ای عمل نکنیم که با در اختیار نهادن حجم زیادی از دانسته‌ها، از آموزش مهارت‌ها جا بمانیم و فرد آموزش یافته عملا توان کار در بازار را نداشته باشد.


موسوی مهمترین هدف سازمان آموزش و فنی و حرفه‌ای کشور را توانمندسازی افراد برای حضور موثر در جامعه دانست و گفت: زمانی می‌توان ادعا کرد که در زمینه مهارت آموزی موفق عمل کرده‌ایم که همه افراد مهارت آموخته جذب بازار کار شده باشند.


وی ادامه داد: در آموزش‌های مهارتی باید بازار کار کشورهای همسایه نیز برای داشتن تعامل مثبت با آنها مورد توجه قرار گیرند.


معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه با بیان اینکه خیلی از کشورهای دنیا در بکارگیری دانشجویان و فارغ التحصیلان خود با چالش مواجه هستند و این موضوع تنها خاص کشور ما نیست، گفت: غالبا در این کشورها از جنبه‌های فنی و تخصصی مشکلی وجود ندارد و تنها در حوزه کارگروهی و مدیریت زمان نیاز به کار بیشتر دارند، در حالیکه در کشور ما دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها آمادگی لازم برای حضور در بازار کار را ندارند.


به گفته موسوی ملاک و معیار اضافه شدن رشته‌ها و مهارت‌ها به مجموعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برخورداری از امکانات و تجهیزات لازم است.


وی داشتن یک تحلیل اقتصادی از آینده استان در کنار شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان و بعد سمت و سو دادن آموزش‌ها به ویژه آموزش‌های مهارتی به سمت نیازهای استان را لازمه موفقیت در حل معضل بیکاری دانست.


معاون آموزشی سازمان فنی وحرفه ای کشور در ادامه با تاکید بر لزوم حضور پررنگ بخش خصوصی در جلسات شورای مهارت، جای بخش خصوصی را در این نشست خالی دانست.


وی با اشاره به لزوم حضور اتحادیه‌ها، صنف‌ها و واحدهای تولیدی بزرگ در جلسات شورای مهارت گفت: آموزش‌های مهارتی زمانی می‌توانند کارکردهای لازم را داشته باشند که از بازار کار بازخورد گرفته باشند.


موسوی با بیان اینکه رئیس اتحادیه کاریابی و روسای اصناف باید پای ثابت جلسات شورای مهارت باشند، افزود: بخش دولتی نباید بخش خصوصی را رقیب خود بداند.


  • گروه خبری : اخبار مهم
  • کد خبر : 52636
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب